מה זה פרופיל תרמי ואיך לדעת מתי לבחור בו

שרון עזרו

10/10/2020

דלתות אקורדיון

אנשים רבים משקיעים כסף רב במטרה לבודד את טמפרטורת הבית מהחוץ לפנים על ידי קירות בעלי חומרי בידוד מתקדמים. כמו כן גם עבור תקרות וגגות משקיעים מאמץ רב במטרה ליצור בידוד טוב אך לא לוקחים בחשבון שהבנייה היום משלבת חלונות ודלתות במפתחים גדולים, דבר הנותן פתח לבעיית הבידוד התרמי ובכך גורם לרמת בידוד ירודה בבית.
מרבית האנשים בוחרים מיידית את הפרופילים מאלומיניום הקיימים בשוק מבלי להבין את ההשלכות לכך.
בניגוד לישראל מדינות רבות באירופה משתמשות כבר שנים ארוכות בפרופיל התרמי כדי למקסם את רמת הבידוד בבית.

אז מה זה בכלל פרופיל תרמי?

פרופיל תרמי מורכב משני פרופילי אלומיניום רגילים אשר ביניהם נמצא חומר מבודד הנקרא פוליאמיד שמטרתו להפריד בין החוץ לפנים.
על ידי הפרדה זו נוצר נתק בין הטמפרטורה החיצונית לבין הטמפרטורה הפנימית.
לדוגמה: ביום חורף שהטמפרטורה בחוץ נמוכה ואנו משקיעים כסף רב בחימום הבית; הפרופיל הפנימי יישאר בטמפרטורת הבית בעוד שהפרופיל החיצוני יהיה בדומה לטמפרטורת החוץ בשונה מפרופיל רגיל שבו קיים "גשר קור" אשר גורם לכך שהטמפרטורה החיצונית זהה לטמפרטורה הפנימית ובכך הקור "נכנס לבית".

מעלה נוספת לפרופיל התרמי

 בערים גבוהות כמו ירושלים במהלך החורף נוצרת בעייה של עיבוי (condensation) בעקבות הפרשי טמפרטורה בין החוץ לפנים. פרופיל רגיל כמו שהוזכר קודם גורם לכניסת הקור לבית ("גשר קור"). כתוצאה מחימום הבית במהלך החורף נוצרים הפרשי טמפרטורה ובעקבות כך נוצרים אדים באוויר אשר הופכים לנוזל רב הנצמד לפרופיל האלומיניום ויוצר רטיבות רבה.

מתי כדאי לבחור בפרופיל תרמי

אם חשוב לכם לשפר את רמת הבידוד התרמי בביתכם ובכך לחסוך עלויות על חימום וקירור הבית במהלך כל השנה זו כבר סיבה טובה לבחור בפרופיל תרמי על פני פרופיל רגיל.
בנוסף, כפי שהוזכר קודם לכן במידה ואתם גרים בערים גבוהות שבהן נפוצה בעיית העיבוי זהו גם שיקול מכריע בבחירת הפרופיל תרמי.

 

פרופיל תרמי כפתרון עיצובי

במבנים רבים קיים קו עיצובי אשר מכריח את האדריכלים והמעצבים לבחירת גוון אלומיניום אחיד לחלק החיצוני של המבנה, דבר הפוגע בעיצוב הבית. הפרופיל התרמי נותן לנו את הפתרון לשלב שני גוונים של צבעים אחד לחוץ ואחד לפנים ובכך מאפשר לבחירת גוון פנימי לעיצוב המתאים של הבית בלי לפגוע בקו העיצובי של הבניין.

מחיר הפרופיל התרמי

עד לא מזמן הפרופיל התרמי היה יקר מאוד כיוון שהשימוש בו בארץ היה פחות נפוץ.
בתקופה האחרונה ניכרת מגמת עלייה בהיצע והביקוש של הפרופיל התרמי בארץ דבר שמגדיל את היבוא לארץ, בנוסף קיים ייצור בארץ של חברת אלובין.
כל אלה מובילים למחיר נמוך יותר ביחס לעבר דבר ההופך את הפרופיל התרמי לנגיש יותר עם זאת, הפרופיל התרמי עדיין יקר יותר מפרופיל אלומיניום רגיל.

לסיכום, הפרופיל התרמי נותן לנו מענה לבידוד המסגרות של החלונות דלתות וכדו' אך יש חשיבות רבה גם בבחירת זכוכית מתאימה מידע נוסף נמצא במאמר על זכוכיות שכתבנו.

מאמרים מומלצים